Алгоритм розробки і
застосування компетентнісно зорієнтованих завдань
Почуєш – забудеш.
Побачиш – запам’ятаєш.
Зробиш сам – зрозумієш…
Головним завданням
сучасної школи є підготовка компетентних людей – таких, які були б здатними
застосувати свої знання в умовах, що часто змінюються, і чия компетентність
засновувалася б на умінні продовжувати постійну самоосвіту протягом усього
життя.
У Державному стандарті
заявлено, що основним результатом діяльності навчального закладу повинна стати
не система знань, умінь і навиків сама по собі, а набір заявлених державою
ключових компетентностей.
Одним із способів
формування ключових компетентностей є компетентнісно зорієнтовані завдання.
Таких завдань у підручниках обмаль, їх складання достатньо трудомісткий процес
і потребує від учителя знань особливостей КЗЗ.
Перш ніж розробити і
застосовувати на уроках компетентнісні завдання, я 3 роки працювала у обласній
Авторській творчій майстерні , яка займалась по темі: «Розробка компетентісно
зорієнтованих завдань із навчальних предметів». Зробила для себе висновки, що
такі завдання розширюють можливості учителя в організації самостійної роботи
учнів, допомагають детальніше виявити проблеми учнів у вивченій темі,
допомагають формувати ключові компетентності.
Компетентнісно зорієнтоване завдання складається із:
·
стимулу;
·
задачного формулювання;
·
джерела інформації;
·
бланка для виконання завдання (не обов’язково). (Тільки тоді, коли воно
вимагає структуровану відповідь).
·
інструмента перевірки.
Ознаки компетентісно зорієнтованого завдання:
·
Моделювання життєвої ситуації.
·
Навчаючий характер, адаптація до вікового рівня учнів.
·
Вихід за рамки однієї освітньої галузі.
·
Наявність більшого, в порівнянні із звичайними завданнями, набору даних,
серед яких можуть бути і зайві.
·
Частина необхідних даних відсутня, передбачається, що учні повинні
самостійно знайти їх у довідковій літературі.
Вимоги до КЗЗ
·
Завдання вимагає поступового просування від сприйняття відомого зразка до
самостійного поповнення знань.
·
Завдання вимагає пошуку і розробки нових, не вивчених раніше підходів до
аналізу невідомої проблеми чи ситуації, яка потребує прийняття рішення в
ситуації невизначеності, при цьому вирішення проблеми чи ситуації може мати
практичне значення, чи особистісну, соціальну і /чи пізнавальну зацікавленість.
·
Завдання передбачає створення письмової або усної зв’язної розповіді,
наприклад, текст-опис чи текст-роздум, усного чи письмового висновку,
коментаря, пояснення, опису, звіту, формулювання і пояснення гіпотези,
повідомлення, оцінного судження, аргументованої думки, заклику, інструкції
тощо; із заданими параметрами: тематикою, комунікативним завданням, об’ємом,
форматом.
·
Завдання передбачає розумне і виправдане використання ІТ із метою
підвищення ефективності процесу формування всіх ключових навиків.
Об’єктом уваги на
уроках літературного читання я обрала три ключових компетентності:
інформаційну, комунікативну та самоорганізаційну (самоменеджменту). Вважаю, що
саме вони школярам найбільше знадобляться для життя і діяльності в різних
сферах суспільства, допоможуть практично застосовувати набуті знання,
вирішувати різні проблеми, діяти продуктивно.
Що ж включають у себе
ці ключові компетентності?
1. Інформаційна:
·
планування інформаційного пошуку (учень повинен виявити і знайти інформацію,
якої не вистачає, використовуючи додаткові джерела);
·
витяг первинної інформації (робота з джерелами інформації: текст, довідкова
література, усне мовлення, інше (у відповідності із завданням);
·
витяг вторинної інформації (робота із інформацією, якщо вона: заявлена
декількома джерелами, надана не в прямому вигляді, надлишкова або суперечлива);
·
первинну обробка інформації (робота з
інформацією, заявленою в різних форматах: текст, графіки, схеми, таблиці та
інше);
·
вторинну обробку інформації (створення нової інформації на основі аналізу
наявної, формулювання власних висновків).
2. Комунікативна
компетентність:
·
письмову комунікацію (уміння створити письмовий документ заявленої
структури: заява, оголошення, твір, есе, інше);
·
публічний виступ (уміння адаптувати інформацію для конкретної аудиторії,
дотримуватися жанру виступу і його регламенту: доповідь, реферат, проектна
робота, створення електронних матеріалів);
·
діалог (дотримання правил спілкування, уміння утриматися від провокаційних
висловлювань);
·
продуктивну групову комунікацію (уміння досягти поставленої мети, працюючи
в групі).
1. Самоменеджменту
(компетентність розв’язання проблеми):
·
ідентифікацію (виявлення) проблеми ─ це фактично формулювання завдання:
виявити, що дано, що потрібно отримати, який є ризик і як його можна уникнути;
·
цілевизначення і планування діяльності ─ одна справа, якщо учень готує
матеріал, щоб отримати хорошу оцінку, інша ─ якщо предмет йому цікавий, третя ─
якщо це суть його майбутньої професії. Правильно побудована проектна діяльність
─ гарна можливість для формування даного аспекту;
·
застосування технологій ─ уміння коректно використати наявну технологію,
вибрати для виконання завдання найвдаліший алгоритм діяльності (сюжетні і
рольові ігри), будь-яка продуктивна діяльність за зразком;
·
планування ресурсів ─ уміння виявити ресурс, який найбільше підходить для
вирішення завдання;
·
оцінювання результату діяльності;
·
оцінювання власного просування (рефлексію) ─ дуже важливе рефлексивне
уміння: спланувати і виконати ( при необхідності скорегувати) поточний контроль
власної діяльності, уміння порівняти за поданими критеріями еталонний і
отриманий продукт, свідоме розуміння мотивів власної діяльності, виникнення
труднощів і шляхів їх подолання. Самоконтроль, взаємоконтроль, рефлексія ─ та
діяльність, яка дозволяє формувати даний аспект.
Складання і використання завдань на уроках
літературного читання
1. Складність завдань
залежить від рівнів. Кожен аспект має три рівні (від простого до складнішого).
2. Спочатку визначаю, яку компетентність формує завдання, яке я хочу
скласти, потім у таблиці дивлюся аспект, який найбільше підходить до обраного
завдання (якщо комунікативна, то що це буде: письмова відповідь, публічний
виступ, діалог, продуктивна групова комунікація), потім – рівень, і
наостанок – читаю, що вимагає завдання цього рівня (ця
інформація є надрукована і постійно перед очима).
Виходячи зі змісту
завдання, складаю інструмент перевірки. Якщо завдання вимагає вибрати правильну
відповідь серед поданих, – то ключ, якщо моделювання відповіді, – моделюю її,
якщо завдання потребує розгорнутої відповіді, − розробляю аналітичну шкалу.
Завдання використовую
на різних етапах уроку. Дітям даю завдання, у якому є стимул, задачне
формулювання та назва інструмента перевірки. Якщо виконання завдання потребує
багато часу, то їх учні виконують удома (друкую завдання кожному учню, пояснюю,
якщо щось незрозуміло).
Переваги компетентнісно зорієнтованих завдань:
1. Формують ключові
компетенції.
2. Розвивають мотивацію:
із пасивного слухача учень перетворюється в активного, цілеспрямованого
учасника.
3. Активізують творчі і
пізнавальні здібності.
4. Змінюють емоційну
тональність спілкування із учителем: на уроці виникає атмосфера взаємної
поваги, доброзичливості, зацікавленості у спільній діяльності.
5. Зберігають стійкий
інтерес до предмета протягом усіх років його навчання.
Висновок.
Виконання подібних
завдань допомагає не тільки більш глибокого осмислення програмового матеріалу,
але й дає можливість розширити рамки навчальної програми, що стимулює
самоосвіту і саморозвиток учнів. Результативне виконання завдань дозволить випускнику
успішно реалізувати себе в умовах сучасної економіки, де затребуваними і
успішними стають люди, здатні мислити і діяти самостійно.
Немає коментарів:
Дописати коментар